Meditations kurser til virksomheder

MEDITATION ER DEN BEDSTE INVESTERING I DIN VIRKSOMHED

Det lyder forjættende og der er sikkert også andre der har fortalt on den beste investering du kan gøre for din virksomhed.

Vi har for længst fundet ud af at det største aktiv en virksomhed har er de mennesker der er i virksomheden.

Derfor må det også være yders fornuftigt at hvis medarbejderne og ledelse har det godt og er i balance, vil give det bedste udbytte.

Moderne videnskab har lavet undersøgelser og hjerneforskning omkring det at komme i ro. Det er bevist at det giver mere glæde, mere overblik eller klarhed og mindre sygefravær, og mindre stress.

Det at hjernen får et tidspunkt på dagen hvor den bliver renset og kan slappe af er en nødvendighed. Hvis ikke vil kroppen selv sørge for at blive lagt ned..



KAN DU SVARE JA TIL BARE 2 AF DISSE SPØRGSMÅL OMKRING MEDITATION.

1. Vil det betyde noget for dig hvis dine medarbejdere ikke har stress?

2. Vil det være en gevinst hvis der er mere arbejdsglæde i afdelingen?

3. Betyder det noget om der er en god omgangs tone i virksomheden?

4. Sætter du pris på dine medarbejdere får sovet godt om natten?

5. Vil det gøre en forskel hvis den enkelte medarbejder har mere klarhed?

6. Kan du se en fordel i, at selv i stressede situationer kan man holde fokus?

7. Tror du at meditation i din virksomhed, kan skabe bedre livskvalitet?

8. Vil det være en fordel hvis der er mindre syge fraværd i din virksomhed?

Hvis du kan svare ja til 2 eller flere af ovenstående spørgsmål. Så kan det blive det der gør hele forskellen. Og så vil du give mig ret i at det er en fantastisk investering, du har sat i gang.

10 MINUTTERS MEDITATION OM DAGEN ER NOK

Det er selvfølgelig noget der skal praktiseres regelmæssigt, men det behøver ikke at være flere timer om dagen. Det har vist sig at omkring 10 minutters meditation dagligt er fantastisk for krop og sind.

VIRKSOMHEDER OG MEDITATION

På nogle virksomheder er der lavet et rum hvor medarbejdere kan gå hen for at mediterer og på andre virksomheder er det noget virksomheden ønsker at investerer i og så mediterer medarbejderen derhjemme.

HVORDAN SKAL JEG MEDITERER?

Der er mange måder at mediterer på. Den måde jeg har bedst erfaring med til virksomheder, er en meditations teknik hvor man burger sit åndedræt til at komme I balance på. Det er en meget effektiv og kraftfuld teknik jeg vil lære jer. I starten kan det være lidt svært og skulle være sammen med sig selv I stilhed. Men med øvelse kommer man til at mestre det.

GUIDEDE MEDITATIONER

Jeg burger også Guidede Meditationer som en teknik som er et virkeligt godt værktøj til at kunne slippe for den indre dialog, som mange gange forstyrre os mange gange om dagen eller måske hele tiden.

MEDITATION ER AT KOMME TILBAGE TIL SIG SELV

Meditation er en praksis og en praksis laver man for at få noget ud af det. Denne meditations praksis er for at “koble fra” og få mere overskud og energi ind I systemet. Det er ikke for at opnå tavshed, det er for at bringe dit sind tilbage til dit fokuspunkt igen og igen.

Du vil opnå at kunne være 100 % tilstede I det du laver her og nu.

HVEM KAN LÆRE AT MEDITERER

Alle kan lære at mediterer, men man skal måske have en forståelse for hvad meditation er. Jeg er sikker på du kan finde 10 minutter om dagen hvor du alligevel enten ser TV eller skændes med en anden.

DIREKTØREN MEDITERER OGSÅ

Selv garvede direktører har fået øjnene op for de markante fordele der er ved at mediterer. Mange topatleter mediterer fordi det giver bedre resultater.

Måske ser du også dig selv som en person der skal yde noget særligt på din arbejdsplads. Så er meditation vejen frem.

Som Mahatma Gandhi sagde til flere forretningsfolk der kom til ham.

“Der er mere I livet end at øge tempoet”.

ARTIKEL AF: Martin Ledstrup, journalist, Videnskab.dk

EN AF EN AF VERDENS FØRENDE HJERNEFORSKERE MENER, AT MINDFULNESS FORANDRER VORES HJERNER. DET KAN FØRE TIL EN BEDRE VERDEN, SIGER HAN TIL VIDENSKAB.DK.

MEDITATION FORANDRER HJERNENS FUNKTIONER

Meditation er ideen om, at det enkelte menneske kan blive bedre til at koncentrere sig og håndtere vanskelige følelser ved at øve sig på at rette opmærksomheden imod, hvad der foregår her og nu – eksempelvis kropslige og mentale følelser, lyd og ikke mindst åndedrættet.

Meditation ser altså ud til at sætte gang i koncentrationsevnen og lægge en dæmper på de svære følelser for en masse forskellige mennesker.

Forandringerne i hjernen hos mediterende mennesker er ifølge Richard Davidson, mest funktionelle: det er ikke så meget hjernens fysiske struktur, der ændrer sig – det er måden, den fungerer på.

De funktionelle forandringer finder sted i de kredsløb, der styrer vores koncentration og følelser. En stor del af kredsløbene mødes i den forreste del hjernen – nærmere bestemt det præfrontale cortex, der også er kendt som pandelapperne.

Richard Davidsons forskning viser en markant styrkelse af aktiviteten i netop den del af hjernen hos mennesker, der kaster sig over meditation.

VIDENSKABENS VEJE ER LANGE

Ok, tænker den kritiske læser måske: er det ikke muligt, at sammenhængen mellem en koncentreret, følelsesmæssig sund hjerne og meditation går den anden vej? Det kan tænkes, at folk, som beslutter sig for meditere, netop er dem, der har en hjerne, som er disponeret for at koncentrere sig.

»Det er en legitim indvending,« siger Richard Davidson , da Videnskab.dk møder ham til en hurtig kop kaffe på Hotel Admiralen i København.

»Det et faktum, at vores hjerner forandrer sig. Alt, hvad vi gør, påvirker os: spisning, TV, motion, kaffedrikning og søvn forandrer vores hjerne.

Det er ikke bare en påstand – det understøttes af solide videnskabelige studier inden for hjerneforskning og neurovidenskab.«

»Spørgsmålet er altså ikke, om yoga og meditation påvirker vores hjerner – for det gør det ligesom alt muligt andet i vores omgivelser.

Det store spørgsmål er snarere, hvordan meditation og yoga forandrer vores hjerne, sammenlignet med andre aktiviteter.«

»Vores forskning tyder på, at vi gennem yoga og meditation selv kan tage mere ansvar for forandringerne i hjernen.

Vi kan selv være med til at påvirke vores hjerne i en positiv retning i stedet for at overlade den til kræfterne omkring os,« siger Richard Davidson.

Richard Davidson forholder sig dog stadig ydmygt til sin forskning: »Studiet af, hvordan mindfulness påvirker hjernen, er stadig på et tidligt stadie. For at opnå en mere fuldstændig forståelse, er vi nødt til at foretage studier, der undersøger på en større skala og over meget længere tid. Vi har mange års grundige studier foran os – sådan er videnskab.«

RICHARD DAVIDSON ER FARVET

Richard Davidsons videnskabelige ambitioner kommer ikke ud af det blå. Han har selv mediteret og dyrket yoga hele sit liv. Han er en nær ven af buddhismens åndelige frontfigur, Dalai Lama, og har svært ved at komme i tanke om noget, der er vigtigere end meditation.

Fakta

Posttraumatisk stresssyndrom er en alvorligt helbredstruende angsttilstand, som kan opstå hos mennesker, der udsættes for voldsomme oplevelser.

ADHD står for Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Det er en psykiatrisk lidelse, der blandt andet er kendetegnet ved et unormalt højt aktivitetsniveau og en manglende evne til at koncentrere sig.

En grundlæggende videnskabelig tommelfingerregel er imidlertid, at en akademiker skal være i stand til at forholde sig så objektivt som muligt til sin forskning. Er Richard Davidsons dybe personlige engagement i mindfulness på den måde ikke problem for hans videnskabelighed?

»Jeg er helt sikkert farvet,« indrømmer Richard Davidson. »Men på den anden side er vores studier jo gennemtjekket og offentliggjort i de mest respekterede videnskabelige tidsskrifter. For 50 år siden var det langt ude at dyrke fysisk motion, men nu er mental fitness i form af mindfulness også på vej ind – blandt andet i det amerikanske skolesystem og sundhedsvæsen.«

»Tænk på, hvor mange ulykkelige mennesker der er – ikke bare blandt fattige, men også blandt de mange velstående, som lider af depression og angst. Tænk på, hvor meget al denne her ulykkelighed koster i manglende produktivitet, koncentration hos skolebørn, sygefravær og sundhedsomkostninger. Listen er lang.«

MINDFULNESS KAN HJÆLPE VERDEN

Perspektiverne i mindfulness og yoga går ifølge Richard Davidson endnu videre:

»Ulykkelighed er roden til en stor del af de sociale problemer, som menneskeheden står over for. Vores forskning er direkte forbundet med dette her problem. Gennem simple og billige øvelser fra yoga og mindfulness kan vi være med til at levere en modgift,« siger Richard Davidson: »Hvad kan være vigtigere?«

Hvad skal jeg gøre og hvad koster det?

Udfyld kontaktformen nedenfor og jeg tager kontakt til dig.

Felter markeret med * er nødvendige.